دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

آموزش دوخت گل و ساقه و برگ سرمه دوزي

وب تخصصي آموزش سرمه دوزي،سرمه دوزي،آموزش ترمه،دانلود آموزش سرمه دوزي،فيلم آموزش سرمه دوزي

آموزش دوخت گل و ساقه و برگ سرمه دوزي

۱۲,۳۹۹ بازديد
براي دوخت سرمه بعد ازين كه پارچه ي ترمه را آهار كشي و طرح اندازي كرديم وارد كارگاه مخصوص كرده و دوخت را اغاز ميكنيم
آموزش دوخت گل و ساقه و برگ سرمه دوزي

سرمه ها را به اندازه ي ۰٫۷ برش زده سپس با نخ موم كشيده دوخت را آغاز ميكنيم .

ساقه ها و دور گل ها را ساقه دوزي ميكنيم . دوخت ساقه دوزي در سرمه دقيقا همانند دوخت ساقه در گلدوزي ميباشد فقط با اين تفاوت كه يك تكه سرمه هم داخل نخ قرار داده ايم .

براي توپر كردن ابتدا سطح گل را پنبه دوزي ميكنيم تا برجسته شود سپس يك رشته سرمه برداشته در كناره گلبرگ به طرف مركز قرار داده و از روي پنبه رد كرده و در سمت روبرو اندازه ي ان را علامت زده با قيچي چيده و با نخ روي پنبه ميدوزيم.بايد توجه داشته باشيم محيط بيرون گلبرگ ها نسبت به محيط داخلي كه به مركز گل نزديكتر است پهن تر بوده و در هنگام دوخت سرمه ها در سمت مركز گل كاملا كنار هم دوخته ميشوند اما سمت ديگر آن ها كه به سمت بيرون است با كمي فاصله از هم دوخت مي شود تا شكل زيبايي به دست آيد بايد دقت كرد كه در حين اين كار پنبه هاي زير كار شده مشخص نشوند .

سرمه دوزي

هنگام دوخت سرمه نيز بايد توجه كرد كه دست ها عرق نكنند و مرتب عرق دستها شسته يا با دستمال خشك شود. چرا كه سرمه ها در اثر رطوبت دست تغيير رنگ داده و سياه مي شود. همچنين در نگهداري تابلوي سرمه بيد كوشيد تا به روش صحيح قاب شده و در اتاقي كه نصب ميشود رطوبت نباشد چرا كه سرمه ها سياه و زشت شده و جلوه ي خود را از دست مي دهند.

در دوخت بخش هاي مياني از منجوق هم ميتوان استفاده كرد بدين صورت كه به جاي سرمه منجوق ها را به همان اندازه ي طول گلبرگ ميزان نموده و به سطح گل مي دوزيم .

منبع:artakava.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.